2016, bring it on.

En bit in i det nya året och som brukligt ställer man ju sig frågan: Vad kommer det nya året innebära och, för all del, vad kan jag själv göra för att få tillvaron att fungera så bra som möjligt? Just idag kör jag lite buss i Lycksele efter att ha blivit väckt snett före 06.00 där frågan lydde om jag kunde rycka in för en krasslig kollega, jag svarade jakande uppenbarligen. Slanten ska in och det passar ypperligt med lite busskörning. 
 
Besök i Lycksele betyder om jag får bestämma besök dära Götas.
 
Annars var jag i vår huvudstad för den årliga pastorskonferensen veckan som gick och som sådan något jag resten under året ser fram emot. Även i år åker jag styrkt därifrån och jag känner mig verkligen priviligerad som har och får möjlighet att sas på arbetstid få lyssna på god undervisning och uppleva gemenskap med kollegor i samma kall som en själv. Som den sportintresserade människa jag är så tänker jag att det kanske går att betrakta oss som ett lag där vi har olika roller och funktioner och där vi tillsammans kompletterar varandra och att vi tillsammans blir som bäst, samma sak kan sägas om en församling. Vissa står i spetsen för större sammanhang och får på så vis större uppmärksamhet kanske medans andra sällan upplever samma sak. Alla lag behöver komplementspelare och jag betraktar mig själv mer som en sådan och jag är mycket nöjd och stolt över det, faktiskt. Huvudsaken är att vi vinner och med Jesus som coach är det ändå han som ska ha all cred hur som helst. En liten filmsnutt där undertecknad skymtar förbi finns här. Precis som ifjol besökte jag hotellets gym 2 ggr och särskilt första morgonen var det ett flertal kollegor som kommit på samma idé, var faktiskt lite trångt (dock trevligt ska påpekas). Morgon nr 2 fick man nästan ha gymmet för sig själv, ha ha. I år kör jag btw 20 kg tyngre än ifjol (bänkpress that is) på konferensen så det är kul att det går framåt. 
 
I söndags tajmade jag in ett besök till Kristinehamn när jag liks var på resande fot och jag predikade på deras årsmöte. En både intressant och faktiskt rolig upplevelse när jag står bakom predikstolen och upplever känslan av: 'vi' i motsats till 'ni' när jag ser ut över människorna där. Självklart finns det något universellt över kristna över hela världen t.o.m men det är något mer i känslan att vi är på väg dit och redan nu så smått börjar tänka oss och känna oss som en del av det sammanhanget. Fick faktiskt lite tryck i bröstet och det kom en liten tår, jag är mycket tacksam och mycket ödmjuk inför det uppdrag jag blivit anförtrodd och jag ska försöka göra det bästa jag kan för Guds rikes sak på den plats dit vi kommer. Innan dess kommer jag göra exakt samma sak i Granö den tid vi har kvar. Jag vill också snarare hellre se det som vi sänds ut från Granö till Kristinehamn i motsats till att vi totalt sas klipper gammalt mot nytt. Jag och vi har fått så mycket gott där vi är nu så den ev. välsignelse vi kommer vara till framöver har Granö stor del av, vi delar vidare det vi har fått. I praktiska termer så tänker vi sälja vårat hus som vi bor i nu och tänker oss i nuläget att vi köper ett nytt boende i Kristinehamn. Jag är kanske inte rätt funtad men jag har inte vett att vara orolig utan är helt lugn i att det kommer läggas på plats och det kommer ordna sig. 
 
Morgonstund på gym, inte alls så dumt.
 
Vän och kollega Samuel Hector levererar profetisk och klockren hälsning, glad att jag fick vara där och få uppleva det!
 
I övrigt var jag faktiskt med i lokaltidningen häromdagen tillsammans med andra GBP-opererade, lite kul, länk (dock tyvärr plus). 
 
Det är också bestämt att jag kommer tillträda 1 augusti, känns bra att ha ett datum att sikta emot. Det känns också bra att veta att vi kommer få en vår och delar av en sommar till i Västerbotten, jag kommer alltså kunna få uppleva t.ex både löp- och cykelturer och jag kommer sas verkligen försöka suga det sista av märgen ur våran nuvarande tillvaro. Jag kommer definitivt försöka se till att de mål från fjolåret som inte uppfylldes kommer att bli det och vill också ta höjd mot nya. Har inte funderat ut så många men i alla fall ett är faktiskt att springa från Vindeln till Granö, en sträcka på drygt 2 mil och också då givet en del av uppladdningen/träningen till Lidingöloppet i september. Cyklingen sommaren som kommer handlar lika mycket som motion/träning som att uppleva den natur jag uppskattat så mycket de 3 senaste åren och jag tänker givetvis försöka avverka de olika rundor jag brukat/brukar cykla iaf en gång vardera innan det bär iväg. Även, som sagt, 10 mil under en sväng borde jag se till att få gjort. Får tänka ett varv till angående ev. fler mål/tankar att ta spjärn emot. 
 
Vill ge ett musiktips också. Norska Vardøger som jag inte lyssnat på förut trots att de funnits länge har släppt ett nyskapande och briljant album som jag lyssnat på varv efter varv sen jag fick nys om det, bra musik helt enkelt. Spotify här.
1 Fru Blomma:

skriven

Härligt att bitar faller på plats. Var du på Götas? Du skulle ha ringt. Ha det bäst och hälsa M.

Svar: Jag får skärpa mig! 😊
Josef Häggblad

Kommentera här: