Cykel season conclusion

I skrivande stund snöar och blåser det och det är bara att inse, det blir med typ 100% säkerhet inte cyklat mer i år, i alla fall inte av mig. Det gör att jag kan så att säga göra bokslut för cykelsäsongen 2014. Jag har under tiden jag cyklat rasat i vikt på ett sätt jag innan första tramptaget inte riktigt kunde tro även fast jag blivit informerad om att det kunde (och förmodligen skulle) ske. I runda slängar vägde jag 29 kilo mindre sista turen för året mot för första turen som jag cyklade 1:a april. Sanslösa siffror egentligen. Jag har i längd cyklat 126,6 mil vilket är klart över de 113 mil jag hade som mål för året. Jag känner dock att jag med lätthet kunde ha cyklat ett antal mil till och att jag därför inför nästa år vill och behöver ta rejäl höjd vad det gäller mål för cyklingen 2015. När jag uppfyllde målet för i år gick om inte luften ur så i alla fall tappade jag styrfart. Jag hade haft det målet mentalt för ögonen varje mil jag trampade till de 113 och efter det så var det som jag omedvetet tänkte: 'Jag har ju klarat det jag föresatt mig' och hade lite svårare att motivera mig. Sen finns det ju fler variabler såsom väder och vind, jobb och kortare dagar etc. men mer hade jag utan tvekan hunnit med hårdare disciplin. Hinner väl hända en del i vinter men jag undrar om inte 200 mil nästa år kan vara en hypotes att sikta på, får fundera på det.
 
1 april, min första cykeltur 2014.
 
Jag har cyklat ett antal olika rundor och sträckningar mestadels på det antal olika skogsvägar som finns där vi bor, det har jag skrivit om ett antal gånger tidigare. Jag har också skrivit många gånger om hur jag mår bra utav att vara i skogen, det passar mig verkligen perfekt att jag kan kombinera skogsvistandet med cyklingen. Det skulle också ha varit intressant att ha siffror och data på hur mycket bättre kondition jag fått under tiden, jag upplever ju att jag har mycket bättre flås nu såklart men det går också att mäta hyfsat (har gjort det förut, för några år sedan). Hur som helst, jag har vidare lyssnat på följande talböcker under mina turer, siffran är det betyg jag ger på en 10-gradig skala.:
Insidan av Liam Norberg, 7.
Skuldens Gudar av Michael Connelly, 8.
Björndansen av Roslund & Thunberg, 8.
VIP-rummet av Jens Lapidus, 9.
Dollar av Lee Child, 7.
Fem böcker enligt mig väl värda att läsa/lyssna på där VIP-rummet får ett hedersomnämnande, den var/är riktigt bra!
 
Av de olika turer jag gjort i sommar så minns jag nog denna som den så att säga roligaste och bästa, en kväll som var helt sagolikt vacker, en kväll jag kommer att minnas och som gör att jag redan nu ser fram emot nästa års cykling. Men innan det så har vi en vinter att förvalta och där jag kommer köra styrke- och löpträning på gymmet i Tegsnäset. Jag kommer också försöka åka skidor som ett bra komplement till den andra träningen, det är ju inte minst ett sätt att också i fortsättningen njuta av Guds natur. 
 
Fäträsket en magisk kväll den 28 juni.
 
Har i eftermiddag f.ö kört ett litet pass på ovan nämnda gym. Löpning totalt 5 km, köpte nya skor igår som jag ville inviga omgående. Rygg, gick bra med tanke på diskbråck och så, lite bänkpress och också 150 situps. Feels good. När jag kom hem tillagade jag älgfilé till middag, för att jag kan. Otroligt egentligen att vi i vår frys har ett hyfsat stort antal kilo av förstaklassiga ekologiska och närproducerade råvaror som för oss är vardagsmat, man har det bra. 
 
Nya pjucks och ryggmackapär, schysst kombo.
 
Klövvilt, bra grejer!
 
I lurarna: Ny bekantskap (igen), ett band från Finland som låter helt ok.
 
 
1 Hanna C. Blomqvist :

skriven

Hej! Vad långt du cyklat! Du är så inspirerande. Längdåkning är inte dumt, om väderförhållandena är bra. Lycka till med vinterträningen. Vad gör ni på lördag?

Svar: Vi är tyvärr upptagna, iaf jag och barnen med miniläger med kyrkan. Vi får planera in lite schysst häng. :-)
Josef Häggblad

Kommentera här: