3,8 mil och dansk inspiration.

Cyklade ikväll en för mig helt ny tur, den jag nämnt om tidigare som jag då undvek p.g.a nysladdad väg. Denna runda kollade jag ut i vintras när jag surfade kartor på hitta.se och tänkte att det borde bli bra. 3,8 mil blev det. En tillfredsställelse under aftonen var att jag orkade de uppförsbackar som finns andra halvan av rundan och som jag innan kört flera gånger med bil och då tänkt att de verkar både långa och branta. Jag känner att jag orkar mer nu än för bara en månad sen, kul!
 
 
En helt annan sak jag inte tidigare nämnt men som tjänat som god inspiration i ledet att jag startat detta projekt till livsstilsförändring är ett program av en dansk dokumentärserie som jag helt av en slump zappade till en dag i vintras (om jag minns rätt). Från slöfock till soldat hette programmet i alla fall och handlade om en grupp unga människor som helt enkelt var i för dåligt skick fysiskt för att få göra lumpen och deras kamp för att gå ned i vikt, få bättre flås och klara mönstringen. Det som slog mig och som jag fastnade för mest var uppräkningen av det danska försvarets baskrav för att komma på tal för att få göra militärtjänstgöring där.
 
De lyder som följer:
* Löpning, 3 km på 15 minuter.
* Cykling, 20 km på 50 minuter.
* Gå 8 km på 60 minuter.
Minst ett av ovan.
 
Dessutom:
15 armhävningar
25 situps
25 rygglyft
 
Det som slog mig var alltså att jag nog inte skulle klara detta (iaf inte då när jag såg programmet) vilket kändes direkt pinsamt (rätt eller fel). Så, någon gång i sommar borde jag väl ge mig på att försöka klara dessa krav. Vore roligt med en tävling mot mig själv där jag också då satsar på att riktigt ta ut mig, gäller ju framför allt cyklingen och löpningen. Det enda jag med absolut säkerhet kan säga att jag skulle klara här och nu är situps och rygglyft. 
 
I lurarna:
Talbok, Jens Lapidus - Snabba Cash.
1 Anonym:

skriven

Har du gjort 25 situps och 25 rygglyft nu- gick det fint? :). Intressant med din tävling med dig själv. Jag tror du kommer att klara både cyklingen och löpningen någon gång i sommar!!!

Svar: Har jag inte, allt på en helg eller nåt senare.
Josef Häggblad

Kommentera här: